måndag 3 maj 2010

Beijing

Kina, detta historiens och kulturens land, har nu haft en manad pa sig att gora intryck pa mig under genomresa, och visst har det satt sina avtryck i mig. Efter en handelserik vecka i huvudstaden Beijing ar listan pa aktiviteter langtfran forsumbar. Jag har, i sallskap av bada gamla och nya vanner, dansat pa kinesklubbar, spatserat i en tidigare forbjuden stad, stankandes vandrat pa den kinesiska muren och med skepsis atit bland annat skorpinjoner.

Jag bor i ett omradet Sanlitun, som ligger ganska centralt i den gigantiska staden Beijing, med flertalet bargator nagra enstaka stenkast fran dorren. Nagot som visat sig vart da nastan varenda kvall slutat ute. Mina amerikanska vanner Lily och Tiffany har tagit mig under sina vingar flera dagar och visat mig runt Beijing och tagit mig till platser jag annars antagligen aldrig kommit till. En av dem var matmarknaden vid Wangfujing dar utbudet knappast var snalt. Pa menyn kunde bland annat foljande hittas; feta torkade larver, torkad ekorre, fartestiklar, skorpinjoner, kackerlackor, diverse flygfan samt sjohastar. Jag forstod dock att denna marknaden var mer till for turister an for kineser da jag manga ganger fick ta emot skratt (antagligen han) och skrik fran fortjusta kinesiska askadare da jag smaskade i mig bade det ena och det andra av vad som stod att finnas.

Vad som kommer saknas i Kina ar vall framforallt de vanner jag lamnar bakom mig och den fantastiska naturen som erbjuds sa fort man lamnar storstaderna. Att en ol inte kostar mer an fyra kronor ar inte heller helt fel.
Sa, efter att ha rest genom Kina under en manad ar det ater dags att byta land, och nast upp ar Mongoliet, ett for manga relativt okant land mest kant for sina vidder och minihastar. Jag kommer spendera tva dagar i huvudstaden Ulaan-Bataar for att sedan med ett fem dagar langt tag, fortsatta mot resans slutdestination, Moskva.

Bilder gar tyvarr fortfarande inte att ladda upp

/Erik

3 kommentarer:

  1. Är det från ulaan bataar du tar transsibiriska?

    SvaraRadera
  2. Yes box, drar fan om en timme. Fem dagar nonstop pa tag, lar bli en del vodka tillsammans med Vladir och Boris, 55ar

    SvaraRadera
  3. Haha, låter ju som att det är upplagt för en drömresa. Lås dörren bara när du ska sova så dom inte blir för kärvänliga!

    SvaraRadera