lördag 24 april 2010

Kina

Antligen! Efter en dryg vecka i Kina har jag till slut kunnat hacka mig igenom den sparr som kinesiska myndigheter satt upp mot flera webbsidor, daribland blogspot.se. Det ar langt ifran den anda sidan som ar blockad, facebook och youtube ar aven dem minnen blott har i den kinesiska cyberrymden.

Efter mina tva slappa veckor i Hong Kong lade jag aterigen i resevaxeln och sovmornar och slappa dagar framfor tvn overgavs for millanga promenader och ihardig aktivitet fran otta till solnedgang. Jag borjade min Kinaodysee i Shanghai, staden som kommer att husera den stora World Expo 2010, nagot som minst sagt fargat av sig pa bade staden och invanarna. Shanghai har gatt igenom en enorm forandring de senaste manaderna och de centrala delarna har varit fortackta pa grund av den omfattande renovering som agt rum. Staden "oppnades" bara en vecka innan jag kom, och det marktes att mycket hade hant. De centrala gatorna var oerhort rena, det kanda promenadstraket The Bund staltserade framfor uppiffade gamla bankhus och vackra konsulatbyggnader och overallt man tittade sag man antingen stora reklambanners for Expon eller det fula lilla blaa trollet som blivit utstallningens maskot.
Jag hade ocksa den stora turen och gladjen att fa traffa Mikaela som var i Shanghai pa utbytestermin. Hon visade mig runt de gamla distrikten och var med sina mandarinkunskaper en superb guide. Ett stort tack till dig Mikaela.

Efter Shanghai var planen att direkt ta sig till Xi'an, men efter nagra timmars kartstudier hade jag andrat mig och bestamde att mig for att klamma in en visit till staden Louyang och det kanda Shaolintemplet dar Kung fun foddes. Sa, efter en somnlos 19timmars helvetesresa i tagets tredje klass bland skrikande barn, spottande gubbar och allmant narganga medresenarer kom jag till slut fram till Louyang. Efter en natts valbehovd somn tog jag mig sa ut till Shaolin Si, omradet dar templena ligger. Eftersom jag alskar balla kinesiska kampsportsfilmer och inte minst miljoerna de spelas in i hade jag hoga forvantningar pa Shaolin, inte minst efter tagresan som ledde mig dit. Men visst infriades mina forvantningar och det blev en dag i dimkladda bergstoppar, hoga sparkar och metallkrossande pannors tecken. Sjukt coolt.

Men nu sitter jag i alla fall i staden Xi'an, ytterligare en tagresa vaster om Louyang. Det ar staden som ligger narmast de kande terracottakrigarna och har darmed forvandlats till ett turistmecka med hotel och turistrestauranger i varje horn. Men det ar samtidigt en stad som trots sina fyra miljoner invanare ger ett valdigt genuint intryck med sina manga restaurerade tempelbyggnader och den intakta mur som omringar staden.
Mitt besok till terracottakrigarna, som var anledningen till att jag kom hit, var aven det minst sagt genuint. Det var inte tidigare an pa 1970-talet som man upptackte de massiva gravarna som i mer an 2000 ar hallit kejsare Qins krigare gomda for omvarlden. Man har idag lyckats grava fram 8000 lerkrigare och hastar, och utgravningen pagar fortfarande. Terracottakrigarana och de vapen samt utrustning man lycktas grava fram vittnar om Kinas storhet och det forsprang i teknisk utveckling de haft mot resten av varlden. Ett exempel ar att alla figurer belagts med ett tunnt lager av krom, ett amne som tyskarna var "forst" med att uppfinna ar 1937..

Ikvall tar jag nattaget till Beijing for att tidigt ansoka om mitt mongoliska visum, som kan ta en vecka att fa, jag hoppas bara att det gar smidigare till an mitt ryska visum. I Beijing ska jag aven mota upp med Tiffany och Lily, tva tjejer fran Pennsylvania som jag och Jimmy larde kanna i Laos. De pluggar i dar sa de har lovat att visa mig runt.

Tyvarr fungerar inte bilduppladdaren, hoppas kunna lagga upp lite bilder senare


/Erik

3 kommentarer:

  1. Men, sedär! Jag trodde det va omöjligt att kommentera. Har inget av substans att säga, men jag vet att det är kul att få nån form av respons på sitt bloggande så det ska jag unna dig.

    Verkar ju asballt med shaolintemplet! Ingen levitation nämndes dock vilket gör mig lite besviken. Vet du om det är de munkarna som kan krossa glas på flera meters håll genom att blåsa luft/ropa och kasta synålar så de fastnar i glas också? Celibat och isolering har sina ljusa sidor.. :)

    SvaraRadera
  2. haha tackar man, det kanns bra att fa en glimt av vanskap sahar i Ulaan-baatars annars inte sa hjartevarma miljo.

    Skojar du eller, han kastade en nal fran tva meter, genom en glasskiva och sprackte en ballong pa andra sidan, fangade allt pa video. Sag ut som ett storre stenskott hade traffat glaset. Men jag, levitationen var en besvikelse, den kompenserades dock lite av skallningen som ledde till en metallplatta i bitar, Zinedin Zidan hade varit imponerad.

    Nu ere fan bara sex dagar till Svedalas forhoppningsvis varma stralar moter mig pa Arlanda, kanns remarkabelt konstigt after atta manader on the road.

    SvaraRadera
  3. woah! too cool! trodde aldrig för mitt liv att du faktiskt skulle få se det. sick kompis! Just nu är vädret bra, men imorrn blir det nog mulet dessvärre. Du får komma ut till saltis, här ute i skärgården skiner solen oftare!

    SvaraRadera