torsdag 1 april 2010

Med Hong Kong i sikte

Det ar ett oerhort varmt och stressigt Bangkok jag kommer att lamna bakom mig nar jag imorgon lamnar landet for att flya till Hong Kong och en helt annan del av Asien. Jag har spenderat fyra dagar har i vantan pa att fa mitt ryska visum fran ryska ambassaden. Hittills har ingen ambassad viljat hjalpa mig med visumet och aven Bangkoks gav mig avslag via mail, men jag tankte att jag anda kunde forsoka oga mot oga. Sa efter lang vantetid, en hel del overtalning, och en utskallning av tjockisryssen i luckan sa fick jag till slut mitt visum. Enligt honom sa kunde jag endast hamta ut mitt visum i Sverige, det var darfor han harsknade till, men efter nagra val valda ord bestamde dom sig for att hjalpa mig.
Antligen!
Jag maste saga nagot om stallet jag bott pa under mina dagar har i Bangkok, som varit en upplevelse i sig. Det heter The Overstay och ligger vaster om centrala Bangkok, pa andra sidan floden. Nar de nuvarande agarna hittade det, var det ett overgivet horhus pa vag att forfalla. Idag ar det istallet ett billigt vandrarhem och tillflyktsort for flummiga manniskor, fortfarande pa vag att forfalla. Hog psykadelisk musik blandas med slapp reggie, i alla horn ligger "konst" som manniskor i alla aldrar, i alla utstyrslar och av alla nationaliteter har skapat. Gladjeflickorna ar ett minne blott (tror jag) och har bytts ut mot mindre lagliga preparat vilket leder till att det har och dar ligger en overdoserad rastafariflummare bland skrotet.
Det ar inte rikitgt mitt umgangesklientel, men vad kan man begara for en dollar natten?

Bangkok ar fullt av trotta militarer som resultat av oroligheterna och upploppen. Jag har dock inte markt nagot ovrigt speciellt och hela staden rullar pa precis som for tva manader sedan.

Imorgon bitti styr jag kosan mot en helt annan del av Asien, Hong Kong. Dar ska jag bo med min van Elmander som jag traffade i Laos. Han ar kines och bor i Hong Kong sa han erbjod mig husrum och guidade turer i storstan, klart man inte bangar.


En vaning pa The Overstay, grafitti, upphangda skynken och provdockor.

Min sovplats pa The Overstay, inte Sheraton direkt men absolut en upplevelse.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar