torsdag 25 mars 2010

Siem Reap och jattestora tempel

Nu har snart 24 timmar forflutit sedan jag med en svettig buss fran Phnom Penh anlande till Siem Reap, "the city of wonders". Det ar inte konstigt att man anvander just den frasen for att ragga turister, Siem Reap ar namligen belagen endast nagra kilomter fran varldsarvsparken Angkor. Bland de dryga sjuttio tempel som Angkor har att bjuda pa regerar det kanda Angkor Wat som storst och vackrast. Det ar den storsta religiosa byggnaden i varlden, och den tog kung Suryavarman II hela 37 ar att bygga for cirka 900 ar sedan. Byggnaden har utmamnts till ett av varldens sju manniskoskapade underverk och enligt min asikt fortjanar byggnaden platsen.

Templet Bayon

Elefantryttare tar sig fram genom Angkor Wats norra port

Min billiga digitalklocka hade blatt slagit de fjuttig 04:10 innan jag stod i hotellreceptionen med kladerna pa, redo att bevapnad med cykel och guidebok ta mig ut till parken. Den tidiga timman berodde pa att jag ville fanga soluppgangen over Angkor Wat, som sags vara av oandlig skonhet. Vid ankomsten till parken visade det sig att jag hade drygt en timme till mitt forfogande innan solens forsta stralar skulle smeka Angkor Wats fem torn. Sa istallet for att, som alla andra morgontidiga turister, bli forslad till ett stort restaurangomrade intill smog jag mig genom morkret fram den enorma byggnaden. Det var har, som det jag tyckte var haftigast med hela Angkorvisiten utspelades. I nastan en timme kunde jag helt och hallet sjalv strosa runt hela byggnaden for att tillslut falla ner pa grasmattan (dar det annars ranner runt flera hundratals manniskor) pa baksidan och njuta av en av de lugnaste stunder jag haft i sydostasien. Som sallskap hade jag endast syrsors sang och en obeskrivlig kansla av antik mystik, som stralade ut fran templets hoga torn och morklaggda hallar.

Vissa tempel har fatt ge efter djungelns krafter

Det statliga Angkor Wat med dess fem torn

Efter atta timmars tempelsafari var jag belaten och min stenblockshunger var mattad. Aven om det som skulle blivit klimax, soluppgangen, blev motsatsen pa grund av sura vadergudar som insisterade med att blocka solen med tata regnmoln. Nu har jag en dag kvar i Siem Reap till mitt forfogande innan jag styr kosan tillbaka mot Bangkok for att forsoka styra upp mitt ryska visum som inget konsulat verkar vilja hjalpa mig med.


05:10 utanfor Angkor Wat, helt ensam

Bestamde mig efter ankomsten till Siem Reap, att lata hundra smafiskar fa festa pa mina hudavlagringar, en ny sorts "massage". Det kandes mest som tusentals sma elchocker.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar