måndag 1 mars 2010

Hanoi och Hanlong Bay

Det ar idag tre dagar sedan jag lamnade Hanoi, Vietnams pulserande huvudstad bakom mig. Jag spenderade tre natter dar och gjorde aven en tvadagarsutflykt till turistparadiset Halong Bay.
Jag maste saga att jag trivdes bra i Hanoi, aven om det var svart att utgora nagot ur mixen av tutor, skrik fran MCtaxis eller glassforsaljarnas tjatiga lockrop. Det kanske inte ar den forsta staden under resan jag skulle vilja atervanda till men den hade helt klart sig sjusning, speciellt gamla stan, omradet dar jag bodde. Dar var man omringad av gamla byggnader, olika arkitekturstilar och inte minst den stora Hoan Kiem sjon som tjanade som meditationsknytpunkt, omringad under kvallen av folk som ville sla sig ner pa en av alla bankarna efter en haktisk arbetsdag.



Eftermiddagsrush i centrala Hanoi

Hoan Kiemsjon med en tempelo i mitten

En vanlig maltid for Hanoiborna, risnudlar, friterad deg, sot sas och nagon sorts mynta


Jag bestamde mig for att sista kvallen i Hanoi prova en lokal specialite, grillad kobra. Denna orm avnjot jag med sa kallat ormvin, en vansinnigt stark dryck som de forvarar i ett akvarium med doda ormar. Pa bilden haller servitoren upp lite "vin" at mig i en gamal vodkaflaska, fladigt! (den grillade ormen smakade helt okey, lite knaprig dock, jag fick den serverad inlindad i natt gront..)
Skymmning i Hanoi

Halong Bay
En grotta i Halong Bay, maktig men onodigt upplyst med farglampor

Jag i Halong Bay, som man ser i bakgrunden var vi inte den enda baten til havs

En flytande by, det finns manga sadana i Halong Bay, i denna bor cirka 200personer, de forsorjer sig pa fiske.

Ett kvallsdopp i skymmningen fran baten.

Overnattningen i Halong Bay bjod pa en av de vackrare solnedgangarna hittills.
/Erik


1 kommentar:

  1. Ser för härligt ut Erik men hur är det att resa runt själv i Asien? Jag tror faktiskt att den där flytande byn som du har med på bild även besöktes av Top Gear gänget när de tävlade på moppar genom Vietnam, jag vet att det finns många sådana byar men just den du har på bild är väldigt lik.

    Hare bäst, när kmr du hem btw?

    SvaraRadera