lördag 27 februari 2010

Sabai dee!

Efter lite strul sa kommer har antligen en genomgang pa min sydostasien-resa sa har langt. Sedan jag och Erik skiljdes at i Vang Vieng har jag nu rest pa eget bevag genom Laos och Kambodja. Efter nagra dagar i Huvudstaden Vientiene ville jag ta mig utanfor de mest uppgagna turistsnaret och ta mig ut pa landsbygden.Tidigt pa morgonen stod jag sa pa busstationen med sikte pa Tham Kong Lo, en sju kilometer lang grotta i bergsomradet oster om Vientiene. Pa busstationen motte jag moskvafodde Simon... Herregud vilken profil! Simon ar mannen som ger uttrycket "hardcore traveler" ett ansikte. Trots sina 70ar ar han spanstig som en stalfjader i kroppen och kom narmast fran Nepal dar han vandrat pa over 6000 meters hojd och bl.a. tagit sig upp pa basecamp mt. Everest. Jag, Simon, sjutton laotier och ett antal kycklngburar borjade alltsa aka ut pa landsvagen denna tidiga morgon. Grottorna var en otroligt maktig upplevelse och ytterligare en gang blev jag hapen av moder jords underliga skepnader.


Efter detta tog jag mig langre soder ut i Laos for att upptacka Si phan don, "de fyra tusen oarna". En underbar oas av oar i en bredare del av Mekongfloden. Det ar sa langt man kan komma fran vastvarldens stress och en resares paradis. En hangmatta och en bok gav mig tillrakligt med aktivitet for att njuta ev denna plats.

Sedan var det dags att lamna Laos for Kambodja. Forst pa agendan var huvudstaden Phnom Penh. Har fick jag min historia lektion da jag besokte folkmordsmuseet och dodslangrena fran Kambodjas morka forflutna. Det ar inte pa nagot satt en rolig aktivitet, men det ar intressant och en stor del av Kambodjas historia och naturligtvis nagot som praglar landet aven idag.

Fran Phnom Penh var det aterigen dags att se havet. Med buss tog jag mig ner till Kambodjas strandparadis Sihanoukville dar jag levde strandliv, snorklade runt tropiska oar och festade med nyfunna vanner.

Nu vantar Siem Riep och tre dagar runt det historiska Ankor.

/Jimmy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar