lördag 10 oktober 2009

En blot kvall!


Efter att ha installerat oss pa hostlet i Swakopmund kande vi att olsuget behovdes slackas och riktade snabbt blickarna mot baren. Namibia med dess tyska influenser har inte daligt utbud av denna livets dryck och ingen av oss ar ju den som spottar i glasen, sa det var upplagt for fest.

Till en borjan var stamningen en aning avslagen. Forutom oss var det en stor grupp som var pa nagon sorts arrangerad campingresa genom sodra afrika. De var dock tamligen tillbakahallna och verkade inte alls sugna pa att festa loss. Detta trots att vi sag till att spela sakra partykort i hogtalarna sa som Scooter och Modern talking. En man tillhorande denna grupp skilde sig emellertid fran de andra. Han var strax under "Sillen-size" och var redan da vi klev in i baren kraftigt berusad, rent av draggig. Vi agnade honom inte mycket uppmarksamhet till en borjan utan stallde oss pa andra sidan baren och roade oss sjalva med ol och diverse egenkomponerade lekar.

Den stora mannen som nagot otippat hade visat sig vara charterkaravanens guide borjade bete sig allt mer omoget och forsokte putta i sina medressenarer i poolen. Tanken slog mig ganska tidigt och vi kom alla till insikt over vad som kravdes i denna situation. En omogen man som denna maste tystas med sin egen medecin. Efter en kort stunds mannande dok laget upp och det var bara att smida medan stalet var varmt. Ett kort, diskret steg narmare poolen och en rapp handforing placerade den innan hogljudde guiden i det kalla vattnet. Vilt jubel uppstod och alla utom huvudpersonen verkade roade over tillhygget. Efter att avvaktande mott hans blick da han lufsade upp ur poolen sa han med bestamdhet at mig att hoppa i poolen. Han drog tag i min troja och skulle prompt ha i mig i samma vatten. Men ett smart grepp gjorde att jag kunde ta med honom i mitt fall och han fick aterigen ta en ouppskattad simtur.

Nu var det inget annat att gora an att retterera och jag fick lagga benen pa ryggen. Efter en stunds drama fick han dock tag pa mig i vart rum dar jag hittat duschen. Det fanns fortfarande inte minsta antydan till leende utan han var valdigt arg. Jag forklarade sedan att det var ett skamt och efter en stund mjuknade han.

Det slutade med att jag fick kopa honom ytterliggare dricka i baren och det blev en enda stor fest. Det var ett omstandigt men tillslut lyckat satt att fa liv i en trott bar.

/Jimmy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar