söndag 13 september 2009

Afrikas lugnaste plats

Hej Sverige,

Med risk for upprepning skriver jag nu detta mitt forsta inlagg fran internationell mark.

Vi befinner oss, som alla mina tre reskamrater redan skrivit i sina inlagg, pa Zanzibar. Vi har varit har sedan den 10e och anvant dessa dagar till att "acklimatisera" oss till livet pa resande fot. Nar vi nu ar bekanta med var packning och vant oss vid luftfuktigheten och varmen kanner vi oss nu redo for att dra oss vidare ifran Nungwi, som ar en plats dar tiden star stilla och ingen nagonsin stressar. Nasta anhalt blir Kendwa, som ligger ca 2 km soderut och tydligen skall vara en lite mer ungdomlig plats. De resterande dagarna efter Kendwa kommer spenderas i Zanzibar Town, mer kand som Stone Town, dar vi vill bekanta oss ytterligare med Zanzibars fantastiska mat- och kryddkultur. Stadens historia ar ytterligare nagot att utforska, da den var ostra afrikas metropol for slavhandeln under det omanska styret pa 1800-talet.


Minnena som kommer skina starkast fran Nungwi for mig ar maten, stranderna och personerna. Folket har besitter, som Erik redogjort ingaende for, en mycket speciell "ge och ta"-mentalitet och denna har vi framst fatt lara oss av fran Isabel som ar en svensk bosatt pa Zanzibar. Av henne blev vi aven inbjudna pa Mandazi-fika i en privat bostad tillhorande Kungo. Forutom Kungo, Isabel och oss fanns dar ett antal andra avslappningstotalister som sov pa diverse skuggiga stallen i Kungos boning. Detta var speciellt att bevittna och vara med om och far mig att kanna att man verkligen upplevt den akta kulturen och inte bara den som skyltas med for turister.


Nu vantar en lite mer aktiv tid.


/Anders

2 kommentarer:

  1. Hej Anders!!!
    Härligt att få läsa dina upplevelser...
    hadet bäst och en stor kram/Lisa

    SvaraRadera
  2. älskar den omfattande uppdateringen från var och en av er! älskar att alla börjar så ambitiöst...men lova att ni fortsätter såhär hela tiden! jag kommer vara en slavisk följare av er blogg så gör mig inte besviken! det verkar toppen på zanzibar. jag vill också.

    fortsätt lev livet /sofia

    SvaraRadera