måndag 21 september 2009

En ny verklighet

Just nu kanns det som att varje dag ar lika spannande som en hundvalps forsta dagar i livet. Allt ar nytt, intressant och pa flera satt enormt fascinerande. Aven de allra minsta och mest vardagliga saker ar for mig helt fantastiska och enastaende. Kvinnor som balanserar 10 pack agg eller en 10 liters vattenfylld hink pa huvudet strosar runt pa gatorna som om det vore vilken sondagspromenad som helst.

Fiskare som kommer med farsk fangst direkt fran baten och saljer till den som skriker hogst eller har flest fruar. (Eftersom jag inte talar Swahili antar jag att det ar sa det gar till).
Allt ar sa enkelt och manga ganger omodernt, men anda ar det jag som kanner mig som en idiot, da jag inser att jag aldrig skulle klara av det liv dessa manniskor lever varje dag. Det finns nagon form av genuin tillfredskansla har nere som verkligen satter perspektiv pa vart manga ganger overflodiga liv uppe i norr.

Och sen sa maste jag ju aven ta tillfallet i akt att beratta om min duschupplevelse. Den upplevelse som nu fatt Anders att desperat langta efter en insektsfri dusch.
Som vi tidigare har namnt sa bodde vi alltsa under var vistelse i Stonetown pa ett helt fantastiskt hostel vid namn Annex of Abdahlla. Efter att de andra grabbarna gjort klart att de absolut inte tankte stalle sig under Abdahllas femstjarniga vattentryck, ratade jag pa ryggen och stegade med stor pondus in i vart kombinerade tryckeri och tvagningsrum.
Med hjartat i halsgropen vred jag om kranen och alla ror i hela byggnaden tycktes protestera. Till slut lyckades duschmunstycket anda hosta upp lite "suspekt luktande vatten" som sakta letade sig ner genom mitt har och senare ner for min rygg.

Av en slump hojer jag blicken och far saledes syn pa ett par svarta klumpar som foljer med vattnet ut ur kranen och studsar mot min jamna branna. Runt mina fotter borjar det nu krypa. Klumparna visade sig vara ett par kackerlacks liknande insekter...
Efter att ha bjudit grannskapet pa ett skrik som av de flesta nog antogs kommma fran en liten flicka, torkade jag av mig kloakvattnet och krop ner i min sang och somnade till en Islamsk bonutropares ljuva stamma.

De varmaste av halsningar.
/ Daniel

2 kommentarer:

  1. Hjärtat!!! Vilken dusch upplevelse... kan inte ens föreställa mig skulle jag tro... förutom denna så låter det helt underbart allt det du/ni berättar och delar med er till oss här hemma... börjar redan ana att vi kommer få hem våra älsklingar med en liten annan syn på "saker å ting" här i livet!!;-)hadet fortsatt bäst och sug åt er av allt fantastiskt... största pussen å kramen till alla fyra!! Lisa

    SvaraRadera
  2. Va e en liten kackelacka jämfört med dessa gigantiska spindlar som brukar uppenbara sig i vårt hem...! Fegis...! ;-) Kram från Mona. Pappa hälsar med en fet kyss!! Hälsa resten av boysen!!

    SvaraRadera