söndag 13 september 2009

Hakuna matata


Nu är vi äntligen framme i Zanzibar och Nungwi (norra udden). Jag kan se flera likheter med Gambia och Kenya. De flesta öborna här saknar både utbildning och sysselsättning och det finns lösdrivare i överflöd. Vad alla delar är dock en underbar mentalitet. Här betalar den som har pengar för alla och alla sover hos den som kan bjuda på husrum, kollektivitet tycks vara ledordet. Hur det här främjar landets utveckling kan ju dock diskuteras.
Det är i alla fall mycket intressant att se hur deras vardag är och hur dom lever. I morse besökte vi tex en fiskmarknad i samband med soluppgången och fick se hur kommersen bland ortsbefolkningen fungerade. För om dom har något här så är det fisk, all verksamhet snurrar runt fisket och turismen och det är sannerligen inga små abborrar dom drar upp. Flera svärdfiskar och en liknande fisk dom kallar 'marlin' på över 2meter låg uppradade för inköp. Sen var det upp till någon sorts marknadschef att auktionera ut fisken till högstbjudande.
När vi senare får inmundiga fisken på de lokala restaurangerna överdriver jag inte när jag säger att det är den godaste fisk jag någonsin ätit. Vi hade igår även äran att bli inbjudna till en lokalbo men jag tror jimmy som sitter ett par meter från mig skriver om det.
Detta är ju första anhalten på vår resa och vi har därför bestämt oss för att det ska bli en vistelse i lugnets tecken med flera timmar i det sköna vattnet och varma solen så vi är mentalt inställda och utvilade inför de kommande veckornas resa genom Zambia, Namibia och Sydafrika där vi knappast kommer ha tid att andas ut.
/ Erik

1 kommentar:

  1. Hej Erik!!!
    Där skulle jag å vilja vara!!!
    Fortsätt hadet gott!!
    Stor kram/Lisa

    SvaraRadera